تار استاد علی اکبر شهنازی (2)

دسترسی: در انبار
ریال
ارسال به
*
*
روش ارسال
نام
تخمین تحویل کالا
قیمت
روش حمل و نقلی وجود ندارد

تار: استاد علی اکبر شهنازی

  (علی اکبر شهنازی) 1897-1985 اولین دروس موسیقی را نزد پدرش میرزا حسینقلی در 8 سالگی آغاز کرد. علی اکبر جوان به زودی چنان استعداد و درخشش موسیقایی از خود نشان داد که در سن 14 سالگی به یک نوازنده عالی تبدیل شد. در همان سال در سن 14 سالگی دو گرامافون از اجراهای او بر روی تار به همراه جناب دماوندی، خواننده معتبر، ساخته شد. علی اکبر جوان پس از مرگ پدرش به تدریس در کلاس های خود ادامه داد تا راه پدر را ادامه دهد. به گفته روح الله خالقی، علی اکبر شهنازی به عنوان برجسته ترین نوازنده تار در دهه 1920 شناخته می شد، به طوری که در تمام محافل هنرمندان و موسیقیدانان در حالی که تنها 24 سال داشت از احترام بالایی برخوردار شد. ژانرهایی مانند پیشدارمد، رنگ و تصنیف که از طریق ضبط اجراهای خودش در دسترس است. ایجاد دوستی او با اقبال آذر، خواننده معتبر، منجر به اجرای تعدادی اجرا و ضبط عالی در دستگاه های مختلف شد. این اجراها به خوبی مهارت شهنازی را از نظر قدرت بی‌رقیب، تکنیک‌های بلند کردن واضح و درخشان و همچنین سرعت شگفت‌انگیز در اجرا نشان می‌دهند. شیوه نواختن تار شهنازی با تارهای پیشینش بسیار متفاوت است و بیان موسیقایی جدیدی از خود او را به نمایش می گذارد. استفاده او از تمامی امکانات فنی ساز، جابجایی های سریع در امتداد صفحه انگشتی، تکنیک های اجرای خاص و پیچیده و جزئیات خاص منجر به کیفیت زیبایی شناختی منحصر به فردی می شود که در هیچ سبک اجرایی دیگری قابل مشاهده نیست. این نکته کاملاً قابل توجه است که رندرهای ملودیک او کاملاً بدیع و در عین حال در چارچوب های اصیل هنر موسیقی کلاسیک ایرانی است و از مبانی ردیف خارج نمی شود. این ویژگی نشان از خلاقیت و مهارت و همچنین بینش عمیق او نسبت به سنت موسیقی کلاسیک ایرانی دارد. به ویژه، نسخه خود او از ردیف، که توسط خودش ساخته و ساخته شده است، بینش عمیق او را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که می‌توان نوآوری‌هایی را برای سنت قابل قبول کرد، زمانی که فرد جوهر فرهنگ موسیقی خود را به خوبی درک کرده و زبان آن را بیابد. اساس آثار هنری اصیل یافتن آن زبان متنی، زمانی و مکانی است. استاد شهنازی در آثار خود نشان داد که از چنین نگرش و زبانی لذت می برد و در اختیار گرفت. تعداد قابل توجهی از اجراهای او ضبط شده است که ردیف میرزا حسین قلی ضبط شده در سال 1341 و مجموعه حاضر ضبط شده در سال 1356 می باشد.

منتشر شده [29/02/2008]