ردیف سه‌تار استاد سعید هرمزی

  • 240,000 ریال

  • هزینه پستی : 150,000 ریال

  • موجودی: در انبار

ردیف سه‌تار استاد سعید هرمزی
شماره سی دی: [121]
تاریخ انتشار: [20/08/1382]
سه‌تار: استاد سعید هرمزی

(۲ سی‌دی)


اين روايت از رديف موسيقى كلاسيك ايران را در واقع مى‏توان روايتى به اصطلاح "مجلسى" از رديف دانست. اجراى نسبتاً آزادانه و هنرمندانه‏ى استاد هرمزى از ساختار دستگاه‏ها، توأم با تكرر استفاده از قطعات ضربى و موزون - به‏ويژه چهارمضراب‏ها، پيش‏درآمد، رنگ و حتا تصنيف - باعث پويايى اجرا شده است، به‏گونه‏اى كه مى‏توان آن را يك "رديف مجلسى" و نه صرفاً يك "رديف مَدرِسى" محسوب نمود. در اين مجموعه دستگاه راست‏پنجگاه و آواز بيات‏كرد نواخته نشده است. به‏طور كلى اين رديف را مى‏توان روايتى مستقل، اما متأثر از دو روايت ديگر از رديف‏هاى سازى (رديف ميرزا عبداللَّه و به‏ويژه رديف آقاحسينقلى) محسوب نمود. از نكات شايان توجه در اين روايت تمپوى نسبتاً تند و سرزنده‏ى اجراى گوشه‏ها است، همچنين ارائه‏ى موجز و فشرده‏ى گوشه‏ها و نيز نحوه‏ى درهم تنيده شدنِ ساختارهاى فُرمال ملوديك كه باعث شده اين روايت از تقارن‏پردازى‏هاى مَدرِسى دورتر و به اجرايى هنرمندانه تبديل شود. علاوه بر نكات مذكور شيوه‏ى نوازندگى سه‏تار و نحوه‏ى صدادهى ساز نيز بسيار قابل توجه است. استاد هرمزى در نوازندگى از لحاظ تكنيك‏هاى اجرايى و نيز نحوه‏ى جمله‏بندى داراى سبكى خاص و متأثر از شيوه‏ى نوازندگى استادش درويش‏خان است. همچنين نحوه‏ى جمله‏بندى و اداى الحان در ساز هرمزى را تا حد زيادى مى‏توان متأثر از سبك و سياق جمله‏بندى‏ها در رديف آقاحسينقلى دانست: نكته‏اى كه در روايت اجرايى وى از رديف موسيقى ايران نيز مشهود است. اين امر را مى‏توان تا حدودى به دليل تلمذ هرمزى در مكتب آقاحسينقلى و راوى رديف كلاسيك وى، على‏اكبر شهنازى، دانست. اگرچه استاد ديگرش، درويش‏خان، نيز خود متأثر از مكتب آقاحسينقلى بوده است. از آن‏جايى كه نحوه‏ى پرداخت جملات و برخى از ظرايف اجرايى در رديف آقاحسينقلى و شيوه‏ى استاد شهنازى بيشتر متناسب با امكانات اجرايى تار است، يكى از ويژگى‏هاى شايان‏توجه در شيوه‏ى پرداخت جملات در سبك نوازندگى سه‏تار هرمزى را شايد بتوان ارائه‏ى روايتى مناسب براى سه‏تار با الهام از سياق جمله‏پردازى در رديف آقاحسينقلى دانست. همچنين استفاده از مضراب‏هاى چپ قوى و پرطنين و نحوه‏ى خاص تأكيدها در تكنيك‏هاى زخمه زدن بر سه‏تار و نيز استفاده از ويبراسيون‏ها يا مالش‏هاى افقى يا طولى، متأثر از ويلن، در پرداخت نغمات از ديگر ويژگى‏هاى سبك سه‏تارنوازى وى محسوب مى‏شود. وى در نواختن قطعات ضربى نيز تبحر خاصى داشت و در عين حركات منعطف و روان بر دستان‏ها، اين نوع قطعات را با چالاكى، دقت و سرعت مناسب اجرا مى‏كرد. به‏طور كلى در سه‏تارنوازى هرمزى شيوه‏اى سيال و روان بر نوازندگى حاكم است كه در آن زمان‏بندى جملات و فضاى خالى و سكوت بين جملات و عبارات با طنينى خاص و ريزهايى شمرده، پر و موقر ساخته و پرداخته مى‏شود، به‏گونه‏اى كه تكنيك اجرايى كاملاً در خدمت حس و حالى عميق و بسيار پخته است. آرامش و طمأنينه‏ى وى در حين نوازندگى كه در شنونده حس و حال آرامشى عميق و معنوى ايجاد مى‏كند - در عين چابكى، چالاكى، انعطاف و روانى در حركات هر دو دست - همچنين سونوريته‏ى خاص ساز وى، دراب‏هايى قوى و پرطنين، مضراب‏هايى منسجم و دقيق و نيز اشاره‏هايى ظريف و خاص از ديگر ويژگى‏هاى سبك سه‏تارنوازى وى محسوب مى‏گردد.

محصولات مرتبط