بداهه‌نوازی سنتور (دستگاه نوا٬راست‌پنجگاه)

  • 120,000 ریال

  • هزینه پستی : 150,000 ریال

  • موجودی: در انبار

بداهه‌نوازی سنتور (دستگاه نوا٬راست‌پنجگاه)
شماره سی دی: [071]
تاریخ انتشار: [20/08/1377]
سنتور: فرامرز پایور


استاد فرامرز پايور در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. پدرش استاد زبان فرانسه و علاقه‏مند به نقاشى بود كه تابلوهاى زيادى به يادگار گذاشت. پدربزرگش، مصورالدوله، نقاش مخصوص دربار قاجار بود و آثارش را در كاخ‏هاى گلستان و صاحبقرانيه نگهدارى مى‏كنند. اين دو، ويولن و سنتور را خوب مى‏نواختند و با استادان زمان خود معاشرت داشتند.وى در ۱۷ سالگى آموختن موسيقى را در مكتب ابوالحسن صبا آغاز كرد و در مدّت شش سال تمام رديف‏هاى موسيقى ايرانى را فراگرفت. پيشرفت او در اين زمينه چنان بود كه توانست بارها در كنار استاد خود ابوالحسن صبا به روى صحنه رود و آثارى را در راديو ضبط نمايد. بعضى از اين آثار اكنون در اختيار دوستداران موسيقى ايرانى است. تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در دبستان عَسجُدى و دارالفنون تهران به‏پايان برد، در سال ۱۳۳۱ به خدمت نظام رفت و در سال ۱۳۳۲ به استخدام وزارت دارايى درآمد.
پس از درگذشت صبا (۱۳۳۶)، پايور به آموخته‏هاى خود قناعت نكرد و نزد استادانى مانند عبداللَّه دوامى، موسى معروفى و نورعلى برومند به فراگيرى رديف درويش‏خان، آقاحسين‏قلى و ميرزاعبداللَّه پرداخت و دانش موسيقى خود را در اين زمينه به كمال رسانيد. در اين دوره بود كه او بخش عمده‏اى از ميراثِ به‏جاى‏مانده‏ى موسيقى ايرانى را به نت درآورد و اين گنجينه‏ى گران‏بها را از خطر تحريف، فراموشى و نابودى حفظ كرد. مهم‏ترين اين آثار عبارت‏اند از:

-  رديف آوازى موسيقى ايرانى به روايت عبداللَّه دوامى
-  مجموعه‏ى تصنيف‏هاى قديمى ايران از ساخته‏هاى عارف، شيدا، سماع حضور و ...
-  مجموعه‏ى آثار درويش‏خان و ركن‏الدين مختارى
استاد پايور مدّتى هم نزد حسين دهلوى و امانوئل مليك‏اصلانيان آهنگسازى آموخت و از محضر اين دو استاد بهره‏هاى فراوان گرفت. او فعاليت خود را در زمينه‏هاى اجرايى موسيقى ايرانى - به‏ويژه با سنتور - از سال ۱۳۳۴ در اداره‏ى كل هنرهاى زيبا (وزارت فرهنگ و هنر پيشين) آغاز كرد و همزمان با تدريس سنتور در هنرستان موسيقى ملى، برنامه‏هايى را نيز براى تك‏نوازى و هم‏نوازى همراه با ابوالحسن صبا و حسين تهرانى و ... تهيه و تنظيم مى‏كرد كه به‏صورت كنسرت و برنامه‏هاى راديويى اجرا و پخش مى‏شد. پس از تأسيس تلويزيون، پايور به اجراى برنامه‏هاى زنده در اين رسانه‏ى گروهى پرداخت كه در زمان خود، گام مهمى براى جلب بيش‏ترِ توجه مردم به موسيقى سنتىِ ايران بود. در سال ۱۳۴۱ براى تحصيل زبان به انگلستان رفت و پس از گذراندن دوره‏اى سه‏ساله موفق به دريافت درجه‏ى تخصصى زبان انگليسى از دانشگاه كمبريج شد. در اواخر همين دوره‏ى تحصيلى، چند برنامه‏ى تك‏نوازى سنتور را همراه با سخنرانى‏هايى در معرفى موسيقى ايرانى در دانشگاه‏هاى لندن و كمبريج اجرا كرد و به‏قول خودش تحصيل زبان انگليسى را در خدمت معرفى موسيقى ايرانى گرفت. بازگشت پايور از انگلستان مصادف بود با آغاز برگزارى جشن‏هاى هنر شيراز. او همه‏ساله با گروه اساتيد و گروه نوازندگان فرهنگ و هنر نمونه‏هاى ارزنده‏اى از آثار بزرگان موسيقى ملى و نيز آثار خود را در اين جشن‏ها اجرا مى‏كرد.
با تأسيس تالار رودكى (۱۳۴۶)، فعاليت‏هاى اجرايى او افزوده شد و بسيارى از آثار استادان گذشته را با ذوق و سليقه‏ى خاص خود تنظيم و همراه با خوانندگان معروف آن زمان در اين تالار اجرا كرد. او در سال ۱۳۴۷ از وزارت دارايى به وزارت آموزش و پرورش (سازمان مبارزه با بى‏سوادى) منتقل و در سال ۱۳۵۵ بازنشسته شد.
فرامرز پايور، هنرمندى منظم، دقيق و پاى‏بند اصول اخلاقى است. توصيه‏ى جدّى ايشان به همكاران و شاگردان، همواره احترام به پيش‏كسوتان و نيز داشتن انضباط در كار و خوش‏قولى بوده است. درك عالىِ او از رمزها و نكته‏هاى دقيق موسيقى ايرانى، استعداد كم‏نظيرش در شناخت گوشه‏هاى رديف و تكنيك ممتازش در نوازندگى سنتور سبب شده است تا او را استادى برجسته در اين زمينه بشناسند. تلاش بى‏دريغ استاد پايور براى حفظ و اشاعه‏ى آثار ارزشمند موسيقى ملى ايران در زمينه‏ى تأليف و تدوين نيز بسيار پربار است. گردآورى رديف آوازى و مجموعه‏ى تصنيف‏هاى قديمى به روايت عبداللَّه دوامى كه از سوى مؤسسه‏ى فرهنگى هنرى ماهور منتشر شده است، اهتمام در چاپ و انتشار رديف‏هاى ابوالحسن صبا و تأليف منابع مختلف براى نوازندگان سنتور - از مبتدى تا عالى - شامل پيش‏درآمد، چهارمضراب، رنگ و انواع ضربى‏ها و قطعه‏هاى مختلف در تمام دستگاه‏ها و آوازها، بخشى از اين تلاش است. آثار موسيقايىِ ضبط شده‏ى او شامل دو بخش عمده‏ى آثار گذشتگان (تصنيف‏ها و قطعه‏هاى مختلف) و آثارى است كه وى براى سنتور و اركستر، ساخته و تنظيم كرده است. ...

محصولات مرتبط