به پاس نیم قرن فعالیت هنری استاد فرامرز پایور

  • 240,000 ریال

  • هزینه پستی : 150,000 ریال

  • موجودی: در انبار

به پاس نیم قرن فعالیت هنری استاد فرامرز پایور
شماره سی دی: [166]
تاریخ انتشار: [06/04/1383]
مجموعه قطعات از ساخته‌های 
استاد فرامرز پایور

(۲ سی‌دی)


استاد فرامرز پايور با تسلط بر رديف موسيقى ملى و جزئيات آن، قطعات فراوانى متناسب با گوشه‏هاى رديف در فرم‏هاى پيش‏درآمد، چهارمضراب، تصنيف و رنگ به‏وجود آورده‏اند كه در همگى آن‏ها تكنيكِ خاص سنتورنوازى پيشرفته ضمن محفوظ ماندن محدوده‏ى فرم موسيقايى قطعات به بهترين وضع رعايت شده و در خلقِ قطعات مختلف، روشِ پالايش‏شده‏ى گذشتگانِ موسيقى به‏كار رفته است و با ابتكارات منطقى و قابل تقليد خود كه پايه در استعداد و ذوقِ خلاق و دانش وسيع وى دارد آثارى جاودانى و ماندنى و مرجع به‏وجود آورده‏اند.
هريك از قطعات ساخته‏ى استاد از نظر فرم و غالب و نحوه‏ى گسترش در ارتباط با گوشه‏هاى رديف قابليت روش صحيح آناليز نمودن را دارا مى‏باشد.
در آثار استاد پايور توجه به نغمات ملى و مردمى و گاه بسط و توسعه‏ى نغماتى از موسيقى تعزيه (قسمت دوم پيش‏درآمد ابوعطا، چپ‏كوك) به طرزى مطبوع و منطقى چشم‏گير است و توانايى بيانِ عالى در اجرا و درك كم‏نظير ارتباط جملات در تداوم قطعه را مى‏توان منحصربه‏فرد خواند.
همان‏گونه كه در بازسازى آثار باارزش گذشتگان، سلامت نغمات با مضراب‏نوازى‏هاى خاص سنتور حفظ گرديده و شنيدن مكرر آن‏ها را گوشنوازتر نموده كه مى‏توان به بسيارى از ترانه‏ها و پيش‏درآمدها و رنگ‏هاى تنظيم‏شده توسط ايشان از آثار اساتيد گذشته اشاره نمود، در اين تنظيم‏ها اغلب از ملودى‏هاى متفاوتِ هم‏زمان و حركات معكوس و نشان دادن واخوان گوشه‏ها استفاده شده است.
در آثارى كه تاكنون از استاد منتشر گرديده فقط نزديك به يكصد و پنجاه نوعِ مختلف پايه‏ى چهارمضراب با استفاده از ميزان‏بندى‏هاى متفاوت اعم از ريتم‏هاى لنگ يا منظم به‏كار گرفته شده كه برمبناى آن‏ها، قطعه گسترش پيدا مى‏كند و گاهى در تداوم به پايه‏ى متناسب و مرتبط ديگرى تبديل مى‏گردد. خلق قطعات دونوازى سنتور با سازهايى چون فلوت، ويلن، تار از ديگر اقدامات آموزشى استاد است.
دو مجموعه‏ى رديف تاكنون از استاد پايور انتشار يافته كه در رديف دوره‏ى عالى براى چپ‏كوكِ سنتور كامل‏ترين و متنوع‏ترين مضراب‏نوازى‏ها در بيان حالات جملات به‏كار رفته و از تكرارهاى معمول كسل‏كننده دورى جسته و روند نغمات ضمن حفظ اصالت، زيبايى‏هاى نوينى يافته و در ساخت قطعات آوازى تا حدّ ممكن تلفيق شعر با موسيقى رعايت شده است.
«صدادهندگى ساز استاد بجز صداى سنتور صداى ساز ديگرى را تداعى نمى‏كند.»
استاد پايور ضمن داشتن حافظه‏ى فوق‏العاده قوى و تمركز لازم به‏هنگام نوازندگى داراى سرعت مناسب در بيان هر قطعه و مضراب‏هاى چپ و راست منظم و مشخص و واضح، با مضراب‏گذارى‏هاى متناسب با حالت جملات و اجراى تكيه‏ها در شكل‏هاى متنوع است و لازم به يادآورى نيست كه ريزهاى مسلسل و روانى مضراب‏ها و تسلط و مهارت كامل بر فنون نوازندگى، وجه تمايز ساز استاد مى‏باشد.
روش خاص تدريس استاد از ابتدا يكدست و برپايه‏ى سخت‏كوشى و حوصله و اعتقاد محكم به نحوه‏ى كارشان ادامه داشته است. ايشان تمرين‏هاى منظم را پايه و اساس نوازندگى روان و مسلط مى‏دانند. استاد پايور با آشنايى با سازهايى چون تار، سه‏تار و ويلن آثارى نيز براى اين سازها به‏وجود آورده‏اند.
موفقيت استاد را بجز در استعداد خداداد بايد در پشتكار و انضباط رفتارى و كارى وى جست‏وجو نمود و اين انضباط در روابط اجتماعى و تدريس و زندگى خصوصى وى نيز اثر گذارده و جلوه‏هايى از آن را مى‏توان در شاگردان خلف ايشان پيدا نمود كه خود سبب به‏وجود آوردن مكتبى خاص و موفق در شيوه‏ى آموزش سنتور شده‏اند.
در اين مختصر گريزى از فهرست‏گونه نوشتن نبود و مشروح خدمات و توضيح يكايك آثار استاد پايور، مثنوى هفتاد من كاغذ مى‏طلبد. با آرزوى سلامتى و تداوم فعاليت‏هاى موسيقيدان ممتاز كشورمان، استاد فرامرز پايور.

ارفع اطرايى 

محصولات مرتبط